Občinska celostna prometna strategija 2025–2032
Celostno načrtovanje prometa je sodoben način pristopa do obravnave mobilnosti, ki osnovno raven prepušča občinam. Občina Tolmin je spomladi 2024 pristopila k pripravi nove Občinske celostne prometne strategije (OCPS) za obdobje 2025–2032. Gre za strateški dokument za načrtovanje prometa s poudarkom na ukrepih za spodbujanje trajnostne mobilnosti z namenom zmanjšanja obsega osebnega motornega prometa. Na eni strani torej OCPS omogoča spremembo potovalnih navad ter izboljšanje pogojev za hojo, kolesarjenje, javni prevoz in alternativne oblike mobilnosti, na drugi strani pa občini olajša kandidiranje za javna sredstva, ki se bodo dodeljevala za izvedbo infrastrukturnih in neinfrastrukturnih ukrepov na področju trajnostne mobilnosti.
Občina Tolmin je pripravo dokumenta zaupala Posoškemu razvojnemu centru, ki je v sodelovanju s podjetjem Locus poskrbel za pripravo strategije. V proces je bila na različne načine vključena javnost – skozi delavnice, javne razprave, anketiranje, intervjuje … Več o namenu, postopku priprave in vsebinskih izhodiščih OCPS lahko preberete na tej povezavi.
Oblikovana vizija in izbrani cilji
Na podlagi rezultatov delavnice s širšo delovno skupino, v katero so bili vključeni ključni deležniki, je bila izoblikovana vizija, ki sta jo kasneje potrdili javnost in vodstvo Občine Tolmin::
»V občini Tolmin je življenje prijetno, saj je kakovost bivanja na zelo visoki ravni. Urejen sistem trajnostne mobilnosti omogoča dobro povezanost urbanih in podeželskih območij ter zagotavlja enakovredno dostopnost vsem občanom in obiskovalcem. Hrbtenico mobilnosti predstavlja javni prevoz, ki v kombinaciji z dobro kolesarsko infrastrukturo in površinami za pešce tvori okolju prijazen in varen prometni sistem, ki zmanjšuje odvisnost od rabe osebnih vozil in okoljski odtis.«
Za lažje in učinkovitejše delo občin je bil na nacionalni ravni pripravljen zbir sedmih obveznih ciljev (OCPS). Na podlagi zaključkov delavnice s širšo delovno skupino je bil za našo občino dodan dodatni cilj: Dobro dostopna in povezana podeželska območja. Zaradi specifik, ki jih v prometni sliki območja zarisuje izrazit sezonski turizem, so pripravljavci strategije v javno razpravo ponudili še en dodatni cilj, in sicer Trajnostni turizem, ki podpira lokalno ekonomijo in okolje. Cilji so bili skladno s prioritetami javnosti razvrščeni po naslednjem vrstnem redu:
C1. Izboljšana kakovost življenja v privlačni, zeleni in povezani skupnosti
C2. Vsem dostopen prometni sistem, ki omogoča socialno vključenost
C3. Izboljšana dostopnost do osnovnih storitev in aktivnosti
C4. Dodatni cilj: Dobro dostopna in povezana podeželska območja
C5. Bolj zdravi in bolj aktivni prebivalci
C6. Večja varnost vseh udeležencev cestnega prometa
C7. Okrepljeno lokalno in regionalno gospodarstvo
C8. Znižane lokalne emisije onesnaževal in toplogrednih plinov iz prometa
C9. Dodatni cilj: Trajnostni turizem, ki podpira lokalno ekonomijo in okolje
Analiza stanja prometnega sistema kot izhodišče za opredeljevanje smeri ukrepanja
V nadaljevanju je bila narejena analiza stanja prometnega sistema v občini. Na podlagi kordonskega štetja ter anket med osnovnošolci in zaposlenimi so bile pridobljene izhodiščne vrednosti obveznih kazalnikov, ki jih bo občina spremljala v naslednjih letih. Vsebine javnih razprav, delavnic s širšo in ožjo delovno skupino, ankete za splošno javnost ter intervjujev s ključnimi deležniki so bile osnova za opredelitev dosežkov, izzivov in priložnosti ter določitev prioritet. Kot odgovor na izzive in prioritete občine so bila oblikovana strateška vodila, ki omogočajo uresničevanje vizije napredne, dostopne, varne in skrbne skupnosti, kjer promet ni le način premikanja, temveč tudi orodje za doseganje boljše kakovosti življenja.
Podrobnejša sinteza, predstavljena po prometnih stebrih strategije, je objavljena na tej povezavi.
Priprava strategije z akcijskim načrtom
V strategiji je opredeljenih pet stebrov, ki naslavljajo ključna področja prometa in mobilnosti: celostno prometno načrtovanje, hoja, kolesarjenje, javni potniški promet ter motorni promet in mirujoči promet. Na podlagi analize stanja ter potreb prebivalcev in lokalne skupnosti so bili oblikovani ukrepi, z izvajanjem katerih si bo občina (tudi s pomočjo države in drugih institucij) prizadevala za:
- vzpostavitev varne in privlačne infrastrukture za hojo v naseljih ter povezovalnih poti med njimi;
- izgradnjo/ureditev povezane kolesarske infrastrukture, ki bo privlačna za uporabnike;
- izboljšano ponudbo javnega potniškega prometa, prilagojeno potrebam potnikov;
- testno uvedbo primestne avtobusne linije ter boljšo povezanost in dostopnost podeželja s prevozi na zahtevo;
- ureditev multimodalnih točk in avtobusnih postaj/postajališč ter modernizacijo Bohinjske proge;
- izboljšano pretočnost in varnost cestnega omrežja;
- umirjanje prometa v urbanih in občutljivih naravnih območjih;
- celostno urejanje problematike mirujočega prometa;
- ozaveščanje in promocijo trajnostne mobilnosti, krepitev sodelovanja ter redni dialog z lokalnimi deležniki in javnostjo pri načrtovanju prometnih ukrepov.
OCPS je 16. septembra na 25. redni seji sprejel Občinski svet Občine Tolmin. Predlog je predhodno pridobil pozitivno mnenje zunanje presojevalke, določene s strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo, potrdili pa sta ga tudi širša delovna skupina za pripravo OCPS in občinska uprava.
Sprejeta strategija občini odpira možnosti kandidiranja za javna sredstva, ki se bodo dodeljevala za izvedbo ukrepov trajnostne mobilnosti.
Priprava Občinske celostne prometne strategije Občine Tolmin je potekala v okviru javnega razpisa Ministrstva za okolje, podnebje in energijo za sofinanciranje občinskih celostnih prometnih strategij. Izdelavo sta sofinancirali Republika Slovenija in Evropska unija iz Kohezijskega sklada.