Izbrali najprimernejše rešitve za brv čez Sočo proti Modrejcam
Razstava 16 natečajnih elaboratov za strokovno najprimernejšo rešitev za brv čez Sočo od neposredne bližine sotočja Godiče in Soče pod vasjo Prapetno proti vasi Modrejce bo v Knjižnici Cirila Kosmača Tolmin gostovala do 27. julija. Rešitve za novo brv čez Sočo na rečnem odseku med Mostom na Soči in Tolminom je Občina Tolmin skupaj z Zbornico za arhitekturo in prostor Slovenije (ZAPS) letošnjo pomlad iskala prek javnega natečaja, ki je bil objavljen od 5. marca do 20. aprila. Na ta način je želela pridobiti funkcionalno, konstrukcijsko, arhitekturno in krajinsko optimalen predlog za novo brv čez Sočo, ki na tej lokaciji predstavlja najkrajšo razdaljo med krajema, obenem pa bo zaokrožila peš in kolesarsko pot okoli mostarskega jezera ter predstavljala navezavo po dolini Soče proti Novi Gorici in po dolini Idrijce proti Trebuši in Idriji. »Tokrat smo se prvič odločili poiskati arhitekturno in krajinsko rešitev prek natečaja. Zadovoljni smo lahko tako z zame presenetljivo velikim interesom natečajnikov kot tudi s kvalitetno rešitvijo, ki smo jo s tem pridobili,« za ubrano pot ni žal županu Urošu Brežanu.
Elaborate, ki so prispeli na natečaj, je obravnavala ocenjevalna komisija pod vodstvom predsednika mag. Petra Gabrijelčiča, v slovenskem prostoru poznanega tudi kot strokovnjaka za oblikovanje in načrtovanje mostov in brvi. Vanjo je Občina Tolmin imenovala arhitekta in občinskega urbanista Zorana Štanto, arhitektko Natašo Štrukelj in krajinsko arhitektko Nino Lipušček, ZAPS pa poleg mag. Gabrijelčiča še gradbenika Petra Kristančiča. Za namestnika članov sta bila imenovana gradbenik Tomaž Balut in krajinski arhitekt Luka Javornik, za poročevalca arhitekt Klemen Vodnik in gradbenik Aljoša Klobučar ter za skrbnico natečaja arhitektka Veronika Ščetinin.
Kot komisija navaja v zaključnem poročilu, so člani ocenili, da so v tem krajinsko občutljivem prostoru reke primernejše rešitve z vitkejšimi konstrukcijskimi elementi. Posebej je komisija cenila rešitve, ki so prepoznale različen karakter prostora na obeh straneh reke, in je višje uvrstila tiste elaborate, ki ohranjajo in izkoriščajo naravne kvalitete prostora. Po njenem mnenju so primernejši projekti, ki ne posegajo neposredno v obvodni prostor, predvidevajo minimalne in oblikovno zadržane posege v naravnem okolju, so pri arhitekturno-konstrukcijski zasnovi in umestitvi upoštevali vizualno občutljivost obravnavanega območja ter geografske danosti in omejitve. Vseh 16 natečajnih elaboratov je po mnenju komisije pokazalo visoko strokovno raven, pet od njih pa je posebej nagradila. Med temi je prvo nagrado dodelila elaboratu podjetja Navor d.o.o. iz Celja, pod katerega so se podpisali arhitekti Denis Rovan, Aleš Žmavc, Matic Škarabot in Katja Saje ter gradbenika Gregor Planinšek in Alojz Rovan, njihov konzultant je bil Pavel Saje iz gradbene stroke.
Kot je ob odprtju razstave odločitev komisije predstavil mag. Gabrijelčič, prvonagrajeni elaborat »v optimalni meri upošteva vse robne pogoje tako ožje lokacije kot širšega prostora. Z minimalistično, domiselno in skrajno zadržano konstrukcijo brvi ter diskretnim oblikovanjem posegov v brežine reke Soče se objekt elegantno vključi v odprto krajino. Nova brv je oblikovno zasnovana z videzom tankega loka preko reke, kot navzgor napeta konstrukcija, ki nima vertikalno izstopajočih delov ter se na oba rečna bregova priključi v kar se da najnižji točki ter hkrati omogoča udobno vožnjo ter neovirane poglede tako z brvi kot na njo. Izbor pranega betona za voziščno površino in priključne klančine se smiselno navezuje na kontekst obstoječih peščenih poti. Na peščeni površini počivališča je otočno nameščena urbana oprema. Betonska klop z lesenim sedalom je oblikovana kot večnamenska ploščad. Rob rečne brežine je utrjen z umestitvijo plitkih teras, zasajenih z avtohtonim rastjem.« Širina 107 metrov dolge brvi je od 3 do 6 metrov, višina konstrukcije je od 1,3 do 2,9 metra, obenem pa upošteva 1- do 2-metrsko nadvišanje nad stoletnimi vodami in svetlo širino pretoka. Postavljena je v mejah 5 metrov odmika od ceste, s priključnimi potmi/klančinami, umeščenimi na rob ureditvenega območja. Mostna ograja s poudarjenim ročajem teče vzdolž celotne brvi in se nadaljuje po priključnih poteh na levem.
V elaboratu podana ocena investicije za natečajno rešitev je približno 1,3 milijona evrov, nekaj več kot 90.000 evrov pa znaša priprava projektne dokumentacije. »V letošnjem proračunu imamo zagotovljena sredstva tudi za nadaljevanje projektiranja, zato bomo s prvonagrajenim podjetjem sklenili pogodbo za pripravo projektne dokumentacije, ki bo podlaga za pridobitev gradbenega dovoljenja. Nato vidim možnost pridobitve sredstev za izvedbo investicije ob zaključevanju sedanje finančne perspektive v okviru postavk za trajnostno mobilnost,« pot do realizacije nove brvi išče župan Brežan.