Ustavno sodišče RS pritrdilo Občini Tolmin
Potem ko je Občina Tolmin leta 2017 pri Ustavnem sodišču RS vložila zahtevo za presojo ustavnosti 121. člen Zakona o lekarniški dejavnosti (ZLD-1), je slednje v odločbi ugotovilo neskladja in Državnemu zboru naložilo, da jih odpravi v letu dni po objavi odločbe v Uradnem listu RS.
Občina Tolmin je namreč opozarjala, da v Zakonu o lekarniški dejavnosti iz leta 2016 bodisi ni dovolj natančno opredeljen ali pa je glede na Ustavo RS napačno opredeljen postopek preoblikovanja koncesij za opravljanje lekarniške dejavnosti pri tistih poslovnih subjektih, ki so jih pridobili še v času veljavnosti prejšnjega zakona in bi se zdaj iz statusa samostojnih podjetnikov želeli preoblikovati v družbo z omejeno odgovornostjo.
Veljavni zakon o lekarniški dejavnosti iz leta 2016 denimo omogoča, da lekarna, ki je pridobila koncesijo še v času veljavnosti starega zakona delo nemoteno nadaljuje po pravilih novega zakona, a v primeru preoblikovanja v d.o.o. nima več časovne omejitve opravljanja dejavnosti, prav tako pa v tem primeru lahko menja tudi lastnike, pri čemer lokalna skupnost na to ne bi več imela vpliva. V praksi bi to pomenilo, da bi se koncesija za opravljanje lekarniške dejavnosti s preoblikovanjem izvajalca te dejavnosti iz samostojnega podjetnika v gospodarsko družbo, brez javnega razpisa spremenila iz koncesije za omejeno dobo (npr. največ do upokojitve izvajalca) v dejansko koncesijo za nedoločen čas, pri čemer bi se lahko v bodoče spreminjalo tudi lastništvo družbe, ki bi izvajala to dejavnost, občina pa na vse navedeno ne bi imela nobenega vpliva. Občina Tolmin je menila, da bi bilo zgoraj navedeno stanje v nasprotju z ustavo, saj izvajanje lekarniške dejavnosti predstavlja del ustavne pravice do zdravstvenega varstva. Zgoraj navedeni zakon pa je v tem okviru določili, da je za izvajanje te dejavnosti na primarni ravni izvirno pristojna občina.
Omenjenim pomanjkljivostim je v ugotovitveni odločbi pritrdilo vseh devet članov Ustavnega sodišča in zato Državnemu zbor RS tudi naložilo, naj jih odpravi v roku enega leta. Pri tem je v odločbi zapisalo, da v ZLD-1 ni urejena možnost prenosa večinskega deleža v osnovnem kapitalu pravne osebe s koncesijo in tako:- ni določeno, ali je takšen prenos sploh dopusten in pod kakšnimi pogoji
- ali v primeru prenosa in spremembe v lastniški strukturi pravne osebe s koncesijo ostane koncesijsko razmerje nespremenjeno
- ni določeno, kakšna je vloga občine v primeru prenosa poslovnega deleža pri koncesionarju
- ni upoštevano, da se koncesija praviloma podeljuje za določen čas
- ni upoštevano, da se koncesija podeli prek javnega razpisa
- niso določena postopkovna pravila, kako se izvede prenos koncesije, ki je bila sklenjena še v času prejšnjega Zakona o lekarniški dejavnosti (ZLD)
- ni določena vsebina novih koncesijskih odločb oziroma pogodb, ki bi nastale po prenosu koncesije, ki je bila sklenjena še v času prejšnjega Zakona o lekarniški dejavnosti (ZLD)