Posoške ceste ne smejo biti dirkaški poligon
Na pobudo Agencije za varnost prometa so se danes v Tolminu sestali župani treh posoških občin predstavniki Policije, Odbora za preventivo pri Svetu AVP ter Direkcije RS za infrastrukturo. Razpravljali so predvsem o prometni varnosti med turistično sezono v Posočju in varnosti motoristov na vabljivih, a obenem nevarnih posoških cestah. Po delovnemu srečanju so z ugotovitvami in predlaganimi ukrepi za izboljšanje črne statistike seznanili predstavnike medijev.
Stanje prometne varnosti se je po nekaj boljših letih v prvi polovici 2019 poslabšalo na območju cele Slovenije, pri čemer od regij izstopata Savinjska in Goriška – ta predvsem na račun Posočja. Na cestah v občinah Tolmin, Kobarid in Bovec so se razmere poslabšale že lani, še občutneje pa v prvi polovici letošnjega leta, ko je na njih umrlo osem oseb (v enakem obdobju lani dve), kar je prav toliko kot v celotnem obdobju 2016–2018. Med osmimi osebami, ki so na posoških cestah izgubile življenje (1 v občini Tolmin, 3 v občini Bovec, 5 v občini Kobarid), so štirje motoristi (od tega en sopotnik), vsi tuji državljani. V prometnih nesrečah je bilo tudi več hudo telesno poškodovanih (prva polovica 2019 sedem, prva polovica 2018 štirje) in takšnih z lažjimi poškodbami (letos do 30. junija 30, v enakem obdobju lani 16). Kot je povedala v. d. direktorice Javne agencije RS za varnost prometa (AVP) Vesna Marinko je njihovo osnovno poslanstvo preventiva – osredotočanje na vzroke prometnih nesreč in iskanje rešitev. Analiza letošnjih nesreč je pokazala, da so bili trije najpogostejši vzroki prevelika hitrost, nepravilna stran vožnje in alkohol. Med motoristi so v prometnih nesrečah s smrtnim izidom najpogosteje udeleženi neizkušeni vozniki po 45. letu starosti, ki prevažajo še sopotnika ali tovor, večina nesreč se zgodi med petkom in nedeljo, pogostejše so v desnih ovinkih.
Evgen Govekar, vodja Sektorja uniformirane policije pri Policijski upravi Nova Gorica (PUNG), je izpostavil, da je Dolina Soče 4–5 mesecev v letu zelo zahtevna za zagotavljanje varnosti. Prometnim nesrečam in drugim običajnim zadevam se namreč med poletno turistično sezono pridružijo še adrenalinski športi, pogrešane osebe in v Tolminu glasbeni festivali z množičnim obiskom, kjer so z okrepljenim kadrom prisotni tudi policisti. »A tudi naše možnosti so omejene, zato rešitev ne moremo iskati samo v povečanju števila patrulj. Sploh če pomislimo, da bi se še ogromno prometnih nesreč z malo manj sreče lahko končalo tragično,« je opozoril. Povedal je še, da na PUNG prejemajo veliko pritožb zaradi hrupnih motociklov, zato enote prometne policije s pomočjo Specializirane enote za nadzor prometa iz Ljubljane letos to na terenu preverjajo in prvi rezultati tovrstnih akcij se že kažejo. Ker je vožnja pod vplivom alkohola težava cele države, se po Govekarjevih besedah proti temu borijo tudi v smeri nadgrajevanja zakonodaje in postopkov.
Zaskrbljenost nad letošnjo črno statistiko so izrazili tudi vsi trije župani, ki se zavedajo, da obilo težav prinaša prav vedno večji turistični obisk doline na eni in kadrovska omejenost služb na drugi strani (policija, zdravstvo, občinske redarske službe, službe zaščite in reševanja). Tolminski župan Uroš Brežan je potrdil nedavni dogovor z ministrom za notranje zadeve Boštjanom Poklukarjem o dodatni okrepitvi policijskih enot s Specializirano enoto za nadzor prometa, ki na pobudo posoških občin in obeh policijskih postaj na tem območju letošnje poletje že izvaja dvodnevne nadzore. »Na lokalni ravni zelo dobro sodelujemo s sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPV CP), s policijskima postajama (PP) Tolmin in Bovec ter PUNG, danes pa to sodelovanje nadgrajujemo še z AVP. Z ustreznimi ukrepi želimo priti do dviga prometne varnosti, obenem pa je nujno, da se nadaljujejo investicije na državnih cestah, saj varnejša infrastruktura pripomore k višji stopnji prometne varnosti,« je še poudaril Brežan.
Bovški župan Valter Mlekuž je dal pobudo, da se PUNG prek ustreznih institucij poveže z moto klubi na drugi strani avstrijske in italijanske meje, saj imajo po njegovih informacijah nekateri njihovi člani tukajšnje ceste za nekakšne dirkaške poligone, na katerih si merijo čas in rezultate celo objavljajo. Izpostavil je tudi velike finančne posledice, ki jih imajo za občinske proračune nesreče s smrtnim izidom. Na pobudo Medobčinske uprave občin Bovec, Kobarid, Tolmin in Kanal ob Soči občine razmišljajo o skupnem nakupu merilnika hitrosti, a je kobariški župan Marko Matajurc opozoril, da se nesreče s smrtnim izidom v veliki večini zgodijo zunaj naselij, kjer s takšnimi radarji občinski redarji hitrosti ne merijo. Kljub temu, da občina Kobarid v Posočju beleži najbolj črno statistiko, upa, da so letošnji tragični izidi zgolj izjema.
Občasno se po prometnih nesrečah s smrtnim izidom pojavijo pobude za odstranjevanje ovir (kamni, drevesa …), kar pa po zagotovili Uroša Brumca z Direkcije RS za infrastrukturo ni rešitev, saj voznikov to ne odvrača od tvegane vožnje. Napovedal je, da bodo v kratkem na območju Triglavskega narodnega parka vzpostavili štiri testne lokacije za umirjanje prometa motoristov in s tem zmanjšanje hrupa, ki ga ti povzročajo. »Če bo delovalo, lahko takšne lokacije širimo tudi drugod po dolini,« je še dodal. S konkretnimi izkušnjami s terena so udeležence sestanka seznanili še komandirja PP Tolmin in PP Bovec Boris Zorko in Damjan Žagar ter predsednik SPV CP Tolmin Jože Režonja, ki je tudi član Odbora za preventivo pri Svetu AVP.
»Povečati moramo stopnjo pričakovanja, da si lahko zaloten pri prekršku. Obseg naših aktivnosti v Posočju bomo še povečali, Agencija bo zagotovila silhuete policistov na najbolj obremenjenih točkah, da bi predvsem tujce opozorili na prilagoditev hitrosti in spoštovanje omejitev. Zagotovili bomo dodatna preventivna gradiva, v sodelovanju s Policijo bomo navzoči tudi na mototočkah, kjer bomo ozaveščali o ključnih dejavnikih tveganja. Veseli me velika pripravljenost s strani vseh deležnikov, da skupaj pristopimo k izvedbi konkretnih ukrepov za večjo prometno varnost v tej regiji,« je še napovedala Marinkova in izrazila zadovoljstvo po konstruktivnem delovnem srečanju.